Tekstil ve Hazır Giyim Sektöründe Toparlanma 2026’ya Kaldı
Son iki yılda maliyetlerdeki artış ve dolar kuru üzerinde görülen yüzde 60’a varan fiyat farkları nedeniyle ağır darbe alan tekstil ve hazır giyim sektörü, toparlanma için 2026 sonuna işaret ediyor. 2022’de 21.2 milyar dolar olan hazır giyim ihracatı, 2024’te 17.9 milyar dolara gerilerken, istihdam da son açıklanan verilere göre 1 milyonun altına düştü. Sektör temsilcileri, üreticilerin bu koşullar altında ayakta kalamayacağını belirtiyor ve “enflasyonun faturasını biz ödedik” diyor. Bazı markaların da Türkiye’den çıkış yoluna girdiği aktarılıyor.
İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği Başkanı Ahmet Öksüz, istihdamın 1 milyonun altına düştüğünü ve rekabet gücünü artırmak için önemli koşullar gerektiğini vurguluyor. Kurlardaki artışın devam etmesi ve faizlerde artış olmaması gerektiğini belirten Öksüz, sektörün finansman maliyetlerinin en büyük sorun olduğunu ifade ediyor. Ayrıca sektörün kapasitesinin yüzde 30’unun atıl durumda olduğunu da sözlerine ekliyor.
Toparlanma Beklentileri
Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Burak Sertbaş’a göre, sektörün bu yıl ihracattaki kaybı telafi etmesi imkansız görünüyor. Son yıllarda toparlayacaklarını söyleyip başarılı olamadıklarını belirten Sertbaş, ekonomik politika ve döviz kuru ile ilgili endişelerini paylaşıyor. Sertbaş, artık herhangi bir döviz kuru seviyesinin sektörü kurtaramayacağını düşünüyor ve hazır giyim sektörünün geleceği hakkında endişelerini dile getiriyor.
Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Burak Sertbaş, sektördeki maliyetlerin 2.7 kat arttığını ve bu durumun sektörü ayakta tutmasının imkansız hale geldiğini belirtiyor. Gelişim Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Akçay da maliyetlerdeki bu artışın sektörün ayakta kalamayacağını ve gelecek yıl siparişlerin kesilebileceğini dile getiriyor. Markaların Türkiye’den çıkma kararı alması da sektördeki zorlukları gösteriyor.